ACTUALIZARI

Playlist martie 2012



vineri, 24 februarie 2012

Elemente de editare (3) - Lightroom 4

Pentru a merge cu editarea mai departe voi utiliza o referință din punctul meu de vedere - Lightroom.

În momentul de față Lightroom trece printr-o schimbare, n-aș spune majoră, dar oricum de la 3.6 se sare la 4, deci reprezintă suficiente elemente noi, altfel ar fi fost doar un 3.7 la numărătoare. Încă nu și-au făcut "curaj" să prindă în program și unele componente care-i forțează pe majoritatea profesioniștilor să apeleze și la Photoshop, chiar dacă sunt relativ minore.

Printre modificări ar fi implementarea în program a unor plug-ins mai vechi și acum avem o secțiune de Geotagging foarte interesată de exemplu. Adobe Camera Raw a fost actualizat și el - probabil punctul forte pentru lansare (momentan este disponibil numai ca parte integrantă a Lighroom). S-a extins suportul video și s-au făcut alte mici schimbări.

Pentru public s-a lansat versiunea 4 beta. Cum era de așteptat, unele modificări au fost mai bine primite decât altele. Din datele furnizate de către Adobe, și Photoshop va fi schimbat într-un viitor nu foarte îndepărtat. 

Să nu scriu Lightroom 4 de fiecare dată sau chiar Lightroom în general, voi folosi simplu LR. Similar PS pentru Photoshop și ACR pentru Adobe Camera Raw.

Bun, am menționat LR de câteva ori până acum, dar nu am spus ce este.  

LR este în esență o bază de date accesată printr-un program care poate gestiona, edita și publica în diverse forme fotografii și mai nou filme (într-un mod limitat). Am spus fotografii și nu imagini pentru că LR se adresează în primul rând nenumăratelor formate proprietare RAW (deci implicit fotografilor) și doar câtorva specifice imaginilor. Poate numai două de fapt - Jpeg și Tiff, pentru că DNG este tot un RAW, iar PSD este unul proprietar Adobe (OK, și Tiff-ul este sub control Adobe, dar are totuși un alt regim).

LR4 face pasul spre suportul fișierelor video în interiorul programului, dar la un nivel modest (și din ce mi-am dat seama este dependent de codec-uri externe care dacă lipsesc fac imposibilă vizionarea anumitor formate). Este mai mult spre a preîntâmpina nevoile utilizatorilor ocazionali, decât a celor care pun accentul și pe video în mod uzual. Important este că pot fi indexate și gestionate din LR. Oricum LR nu oferă un suport extins nici pentru editarea imaginilor (mulți combină LR cu PS),  însă este la un cu totul alt nivel față de editarea video disponibilă acum.

Inițial făcusem un melanj între LR3 (doar cu trimiteri la LR4, începusem înainte să apară beta) și elemente de editare generală, dar o eroare în Wordpress (le scriu în Wordpress) și apoi surpriza de a vedea că nu mai este disponibilă nici o salvare draft anterioară (evident am urat cuiva de bine, fără vreo țintă anume), m-au forțat să reiau totul de la zero. Voi aborda altfel acum, ceva mai clasic. 

Am încercat să fac un pachet de fișiere pe care să-l pun la dispoziția voastră pentru lucru, dar din anumite motive o parte dintre imagini nu am putut să le includ. Vă voi da însă locația lor și de acolo decizia vă aparține.

De asemenea voi lucra direct în LR4 beta și unde se impune voi face trimiteri la LR3. Dacă doriți să cumpărați produsul, este bine să așteptați LR4 în versiunea finală pentru că upgrade-ul de la 3 la 4 costă. V-am sugerat și o alternativă cu altă ocazie, utilizarea într-un mediu virtual a programului în mod trial care ține 30 de zile. Singurul inconvenient ar fi faptul că trebuie să mutați catalogul în mașina virtuală și să refaceți calea către folderul cu fotografii la fiecare 30 de zile (de fapt șmecheria este să nu expire niciodată, astfel că perioada trebuie să fie mai scurtă). Am și o veste proastă, cu LR4 nu cred că va mai fi posibilă rularea sub Windows XP Mode. Cel puțin versiunea beta a cerut minim Windows Vista. Durează mai mult să instalați Windows 7 în Windows 7 - la mine până să pornesc LR în mașina virtuală a trecut cam o oră. Era mult mai bine cu XP, care ocupa de 4 ori mai puțin spațiu și era mult mai rapid, dar astea sunt condițiile. Găsiți pe net trial pentru Windows 7, Lightroom (versiunea 4 beta va funcționa până la final de martie dacă am reținut corect), Photoshop, Capture NX etc. LR 3.6 poate fi decărcat direct de aici, fără cont. 

Planul este următorul:
- prezentare generală;
- import, triere, gestiune, export, back-up;
- ajustări la nivel global;
- utilizarea pensulei;
- editare portret și peisaj;
- eliminarea aberațiilor și a distorsiunilor;  
- șabloane;
- editare video;
- alte module;
- Bridge și alternative. 

Un total de 10 prezentări dedicate editării în general și Lightroom 4 în special. O parte dintre aspectele pe care le voi menționa nu se rezumă numai la acest program și vor putea fi identificate și utilizate în alte programe.

LR4 beta nu poate lucra cu un catalog creat în LR3 (nici invers nu este posibil) și evident fiind un beta, cred că au procedat corect. 

Imaginile sunt disponibile o parte aici într-o arhivă. Peisajele aici și aici. Restul click, click, click și iar click. Despre ultima grupă voi scrie mai multe la momentul potrivit. Recomand să citiți condițiile în care pot fi utilizate. Consider că pentru uz personal în scop educațional nu sunt probleme. Eu am luat legătura cu fiecare și am precizat despre ce este vorba. Deja le am pe toate într-un folder și sunt gata de lucru.

LR lucrează cu un catalog (puteți avea mai multe, dar nu pot fi deschise simultan - nici măcar LR3 și LR4 nu funcționează împreună). 


Am făcut un catalog nou denumit "TSI4".



Catalogul în sine conține numai datele aplicate fișierelor. LR va realiza și un folder cu previzualizările fișierelor la dimensiuni mai mici de obicei decât cele originale pentru a se lucra mai rapid cu ele.



Opțiunile pentru catalog le găsim în meniul Edit.



În tab-ul General sunt disponibile informații despre catalog și opțiunea pentru back-up. Recomand să păstrați catalogul pe o altă partiție decât cea de sistem. 



Am ales back-up la închiderea programului pentru a vă arăta opțiunile. Este o idee bună să aveți un back-up al catalogului pe un disc separat. Eu am păstrat în scop demonstrativ locul unde se va salva automat.



Într-un catalog puteți ajunge la mii de fotografii. Previzualizările acestor imagini vor ocupa spațiu. Pentru a menține un echilibru între calitatea afișată și spațiul ocupat, putem alege dimensiunea și calitatea previzualizărilor. Previzualizarea 1:1 reprezintă afișarea fișierului la rezoluția și calitatea maximă. Există opțiunea ca aceste previzualizări 1:1 să fie șterse automat în anumite condiții. Nu recomand să le păstrați, fiind spațiu ocupat inutil.



Ultimul tab este Metadata.



Particularitatea LR este că nu aplică definitiv modificările făcute în program (cel puțin nu până la Export, echivalentul LR pentru Save as). Puteți edita orice, închideți programul și la următoarea pornire toate modificările sunt disponibile și pot fi reajustate. În tot acest timp fișierul este neatins și alte programe nu pot vedea modificările aduse. LR păstrează modificările în catalog. Dacă acesta a fost șters, ele sunt pierdute.
Totuși aceste modificări pot fi atașate imaginilor într-un mod nedestructiv, dar care să ofere posibilitatea altor programe să le afișeze sau chiar să lucreze cu ele (de exemplu Bridge le poate afișa, iar ACR le poate interpreta și schimba).

Modificările pot fi scrise în interiorul imaginii (în fișier, nu pe imagine), dacă formatul acesteia permite (și avem mai sus enumerate Jpeg, Tiff și PSD - cu mențiunea că DNG le conține tot în interior) sau într-un alt fișier care va avea același nume cu imaginea și se va afla în același folder, cu extensia "XMP". De obicei pentru orice format proprietar RAW singura opțiune este XMP.



Conținutul unui fișier XMP fără editări:

<x:xmpmeta xmlns:x="adobe:ns:meta/" x:xmptk="Adobe XMP Core 5.3-c007 1.136881, 2010/06/10-18:11:35 ">
<rdf:RDF xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#">
<rdf:Description rdf:about=""
xmlns:tiff="http://ns.adobe.com/tiff/1.0/"
xmlns:exif="http://ns.adobe.com/exif/1.0/"
xmlns:xmp="http://ns.adobe.com/xap/1.0/"
xmlns:aux="http://ns.adobe.com/exif/1.0/aux/"
xmlns:photoshop="http://ns.adobe.com/photoshop/1.0/"
xmlns:xmpMM="http://ns.adobe.com/xap/1.0/mm/"
xmlns:stEvt="http://ns.adobe.com/xap/1.0/sType/ResourceEvent#"
xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
xmlns:crs="http://ns.adobe.com/camera-raw-settings/1.0/"
tiff:Make="NIKON CORPORATION"
tiff:Model="NIKON D5000"
tiff:Orientation="1"
tiff:ImageWidth="4288"
tiff:ImageLength="2848"
exif:ExifVersion="0221"
exif:ExposureTime="6/10"
exif:ShutterSpeedValue="736966/1000000"
exif:FNumber="56/10"
exif:ApertureValue="4970854/1000000"
exif:ExposureProgram="1"
exif:ExposureBiasValue="0/6"
exif:MaxApertureValue="32/10"
exif:MeteringMode="5"
exif:LightSource="0"
exif:FocalLength="1050/10"
exif:SensingMethod="2"
exif:FileSource="3"
exif:SceneType="1"
exif:FocalLengthIn35mmFilm="157"
exif:CustomRendered="0"
exif:ExposureMode="1"
exif:WhiteBalance="0"
exif:SceneCaptureType="0"
exif:GainControl="0"
exif:Contrast="0"
exif:Saturation="0"
exif:Sharpness="0"
exif:SubjectDistanceRange="0"
exif:DigitalZoomRatio="1/1"
exif:DateTimeOriginal="2012-01-29T11:57:14.00"
exif:PixelXDimension="4288"
exif:PixelYDimension="2848"
xmp:CreatorTool="Ver.1.00"
xmp:ModifyDate="2012-01-29T11:57:14.00"
xmp:CreateDate="2012-01-29T11:57:14.00"
xmp:MetadataDate="2012-01-29T14:09:47+02:00"
aux:SerialNumber="6465086"
aux:LensInfo="1050/10 1050/10 28/10 28/10"
aux:Lens="105.0 mm f/2.8"
aux:LensID="138"
aux:ImageNumber="47516"
aux:ApproximateFocusDistance="75/100"
photoshop:DateCreated="2012-01-29T11:57:14.00"
xmpMM:DocumentID="B495335A1662145ED8B8ACBBC05B7344"
xmpMM:OriginalDocumentID="B495335A1662145ED8B8ACBBC05B7344"
xmpMM:InstanceID="xmp.iid:19A2EB22724AE111A7B6E3E673B1D0A3"
dc:format="image/x-nikon-nef"
crs:RawFileName="_DSC6733.NEF">
<exif:ISOSpeedRatings>
<rdf:Seq>
<rdf:li>200</rdf:li>
</rdf:Seq>
</exif:ISOSpeedRatings>
<exif:Flash
exif:Fired="False"
exif:Return="0"
exif:Mode="0"
exif:Function="False"
exif:RedEyeMode="False"/>
<exif:UserComment>
<rdf:Alt>
<rdf:li xml:lang="x-default">CD2012</rdf:li>
</rdf:Alt>
</exif:UserComment>
<xmpMM:History>
<rdf:Seq>
<rdf:li
stEvt:action="saved"
stEvt:instanceID="xmp.iid:19A2EB22724AE111A7B6E3E673B1D0A3"
stEvt:when="2012-01-29T14:09:47+02:00"
stEvt:softwareAgent="Adobe Photoshop Lightroom 4.0 (Windows)"
stEvt:changed="/metadata"/>
</rdf:Seq>
</xmpMM:History>
</rdf:Description>
</rdf:RDF>
</x:xmpmeta>

Și cu editări:

<x:xmpmeta xmlns:x="adobe:ns:meta/" x:xmptk="Adobe XMP Core 5.3-c007 1.136881, 2010/06/10-18:11:35 ">
<rdf:RDF xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#">
<rdf:Description rdf:about=""
xmlns:tiff="http://ns.adobe.com/tiff/1.0/"
xmlns:exif="http://ns.adobe.com/exif/1.0/"
xmlns:xmp="http://ns.adobe.com/xap/1.0/"
xmlns:aux="http://ns.adobe.com/exif/1.0/aux/"
xmlns:photoshop="http://ns.adobe.com/photoshop/1.0/"
xmlns:xmpMM="http://ns.adobe.com/xap/1.0/mm/"
xmlns:stEvt="http://ns.adobe.com/xap/1.0/sType/ResourceEvent#"
xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
xmlns:crs="http://ns.adobe.com/camera-raw-settings/1.0/"
tiff:Make="NIKON CORPORATION"
tiff:Model="NIKON D5000"
tiff:Orientation="1"
tiff:ImageWidth="4288"
tiff:ImageLength="2848"
exif:ExifVersion="0221"
exif:ExposureTime="6/10"
exif:ShutterSpeedValue="736966/1000000"
exif:FNumber="56/10"
exif:ApertureValue="4970854/1000000"
exif:ExposureProgram="1"
exif:ExposureBiasValue="0/6"
exif:MaxApertureValue="32/10"
exif:MeteringMode="5"
exif:LightSource="0"
exif:FocalLength="1050/10"
exif:SensingMethod="2"
exif:FileSource="3"
exif:SceneType="1"
exif:FocalLengthIn35mmFilm="157"
exif:CustomRendered="0"
exif:ExposureMode="1"
exif:WhiteBalance="0"
exif:SceneCaptureType="0"
exif:GainControl="0"
exif:Contrast="0"
exif:Saturation="0"
exif:Sharpness="0"
exif:SubjectDistanceRange="0"
exif:DigitalZoomRatio="1/1"
exif:DateTimeOriginal="2012-01-29T11:57:14.00"
exif:PixelXDimension="4288"
exif:PixelYDimension="2848"
xmp:CreatorTool="Ver.1.00"
xmp:ModifyDate="2012-01-29T11:57:14.00"
xmp:CreateDate="2012-01-29T11:57:14.00"
xmp:MetadataDate="2012-01-29T14:13:22+02:00"
aux:SerialNumber="6465086"
aux:LensInfo="1050/10 1050/10 28/10 28/10"
aux:Lens="105.0 mm f/2.8"
aux:LensID="138"
aux:ImageNumber="47516"
aux:ApproximateFocusDistance="75/100"
photoshop:DateCreated="2012-01-29T11:57:14.00"
xmpMM:DocumentID="B495335A1662145ED8B8ACBBC05B7344"
xmpMM:OriginalDocumentID="B495335A1662145ED8B8ACBBC05B7344"
xmpMM:InstanceID="xmp.iid:1AA2EB22724AE111A7B6E3E673B1D0A3"
dc:format="image/x-nikon-nef"
crs:Version="7.0"
crs:ProcessVersion="6.6"
crs:WhiteBalance="Auto"
crs:Temperature="2850"
crs:Tint="0"
crs:Exposure="0.00"
crs:Shadows="5"
crs:Brightness="+50"
crs:Contrast="+25"
crs:Saturation="0"
crs:Sharpness="25"
crs:LuminanceSmoothing="0"
crs:ColorNoiseReduction="25"
crs:VignetteAmount="0"
crs:ShadowTint="0"
crs:RedHue="0"
crs:RedSaturation="0"
crs:GreenHue="0"
crs:GreenSaturation="0"
crs:BlueHue="0"
crs:BlueSaturation="0"
crs:FillLight="0"
crs:Vibrance="+63"
crs:HighlightRecovery="0"
crs:Clarity="0"
crs:Defringe="0"
crs:HueAdjustmentRed="0"
crs:HueAdjustmentOrange="0"
crs:HueAdjustmentYellow="0"
crs:HueAdjustmentGreen="0"
crs:HueAdjustmentAqua="0"
crs:HueAdjustmentBlue="0"
crs:HueAdjustmentPurple="0"
crs:HueAdjustmentMagenta="0"
crs:SaturationAdjustmentRed="0"
crs:SaturationAdjustmentOrange="0"
crs:SaturationAdjustmentYellow="0"
crs:SaturationAdjustmentGreen="0"
crs:SaturationAdjustmentAqua="0"
crs:SaturationAdjustmentBlue="0"
crs:SaturationAdjustmentPurple="0"
crs:SaturationAdjustmentMagenta="0"
crs:LuminanceAdjustmentRed="0"
crs:LuminanceAdjustmentOrange="0"
crs:LuminanceAdjustmentYellow="0"
crs:LuminanceAdjustmentGreen="0"
crs:LuminanceAdjustmentAqua="0"
crs:LuminanceAdjustmentBlue="0"
crs:LuminanceAdjustmentPurple="0"
crs:LuminanceAdjustmentMagenta="0"
crs:SplitToningShadowHue="0"
crs:SplitToningShadowSaturation="0"
crs:SplitToningHighlightHue="0"
crs:SplitToningHighlightSaturation="0"
crs:SplitToningBalance="0"
crs:ParametricShadows="0"
crs:ParametricDarks="0"
crs:ParametricLights="0"
crs:ParametricHighlights="0"
crs:ParametricShadowSplit="25"
crs:ParametricMidtoneSplit="50"
crs:ParametricHighlightSplit="75"
crs:SharpenRadius="+1.0"
crs:SharpenDetail="25"
crs:SharpenEdgeMasking="0"
crs:PostCropVignetteAmount="0"
crs:GrainAmount="0"
crs:ColorNoiseReductionDetail="50"
crs:LensProfileEnable="0"
crs:LensManualDistortionAmount="0"
crs:PerspectiveVertical="0"
crs:PerspectiveHorizontal="0"
crs:PerspectiveRotate="0.0"
crs:PerspectiveScale="100"
crs:AutoLateralCA="0"
crs:Exposure2012="+0.50"
crs:Contrast2012="0"
crs:Highlights2012="-80"
crs:Shadows2012="+17"
crs:Whites2012="0"
crs:Blacks2012="-34"
crs:Clarity2012="+39"
crs:ConvertToGrayscale="False"
crs:ToneCurveName="Medium Contrast"
crs:ToneCurveName2012="Linear"
crs:CameraProfile="Adobe Standard"
crs:CameraProfileDigest="B7B8C440442EB398B6EDDACCED96AAB3"
crs:LensProfileSetup="LensDefaults"
crs:HasSettings="True"
crs:AlreadyApplied="False"
crs:RawFileName="_DSC6733.NEF">
<exif:ISOSpeedRatings>
<rdf:Seq>
<rdf:li>200</rdf:li>
</rdf:Seq>
</exif:ISOSpeedRatings>
<exif:Flash
exif:Fired="False"
exif:Return="0"
exif:Mode="0"
exif:Function="False"
exif:RedEyeMode="False"/>
<exif:UserComment>
<rdf:Alt>
<rdf:li xml:lang="x-default">CD2012</rdf:li>
</rdf:Alt>
</exif:UserComment>
<xmpMM:History>
<rdf:Seq>
<rdf:li
stEvt:action="saved"
stEvt:instanceID="xmp.iid:1AA2EB22724AE111A7B6E3E673B1D0A3"
stEvt:when="2012-01-29T14:13:22+02:00"
stEvt:softwareAgent="Adobe Photoshop Lightroom 4.0 (Windows)"
stEvt:changed="/metadata"/>
</rdf:Seq>
</xmpMM:History>
<crs:ToneCurve>
<rdf:Seq>
<rdf:li>0, 0</rdf:li>
<rdf:li>32, 22</rdf:li>
<rdf:li>64, 56</rdf:li>
<rdf:li>128, 128</rdf:li>
<rdf:li>192, 196</rdf:li>
<rdf:li>255, 255</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:ToneCurve>
<crs:ToneCurveRed>
<rdf:Seq>
<rdf:li>0, 0</rdf:li>
<rdf:li>255, 255</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:ToneCurveRed>
<crs:ToneCurveGreen>
<rdf:Seq>
<rdf:li>0, 0</rdf:li>
<rdf:li>255, 255</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:ToneCurveGreen>
<crs:ToneCurveBlue>
<rdf:Seq>
<rdf:li>0, 0</rdf:li>
<rdf:li>255, 255</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:ToneCurveBlue>
<crs:ToneCurvePV2012>
<rdf:Seq>
<rdf:li>0, 0</rdf:li>
<rdf:li>255, 255</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:ToneCurvePV2012>
<crs:ToneCurvePV2012Red>
<rdf:Seq>
<rdf:li>0, 0</rdf:li>
<rdf:li>255, 255</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:ToneCurvePV2012Red>
<crs:ToneCurvePV2012Green>
<rdf:Seq>
<rdf:li>0, 0</rdf:li>
<rdf:li>255, 255</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:ToneCurvePV2012Green>
<crs:ToneCurvePV2012Blue>
<rdf:Seq>
<rdf:li>0, 0</rdf:li>
<rdf:li>255, 255</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:ToneCurvePV2012Blue>
</rdf:Description>
</rdf:RDF>
</x:xmpmeta>

Observați mai sus că am scris cu bold CameraProfile = "Adobe Standard".

Mulți producători folosesc formate RAW proprietare pe care LR nu le poate decodifica perfect. Și chiar dacă LR ar putea înțelege toate setările din RAW, nu ar fi o garanție că vor fi aplicate la fel cum o poate face de exemplu un program de la Nikon cu propriile NEF-uri. Mai mult, chiar un program Nikon de acum 2 ani poate interpreta diferit același NEF, comparativ cu unul lansat acum, pentru că există mereu o evoluție în domeniu. Problema alegerii unui convertor RAW este foarte complexă și ar putea fi lejer subiectul unei prezentări diferite. În momentul de față aproximarea pe care LR o poate face pentru NEF-uri este destul de bună. La Canon nu prea au fost probleme. Cu alte standarde am lucrat prea puțin sau deloc și nu mă pot pronunța.

LR ne pune la dispoziție mai multe opțiuni pentru profil și putem să-i spunem programului pe care să-l aplice automat. În mod normal el va utiliza Adobe Standard.

Folosesc _DSC6733.NEF (modificarea este legată de tipul fișierului RAW) pentru a face asta. Import fișierul în LR prin drag&drop în Library (nu vă faceți griji, voi relua procedura de import în detaliu imediat). Apăsați Import în fereastra nou deschisă.



Selectați imaginea și deschideți modulul Develop. În panoul din dreapta găsiți Camera Calibration unde puteți selecta profilul.



Diferențele se văd imediat.



Dacă ar fi să compar totuși cu un NEF procesat în Capture NX, diferențele ar fi mult mai mari pentru că eu am schimbat doar profilul, care nu presupune aplicarea și altor setări (luminozitate, claritate etc.)



Imaginea din stânga este cu profilul Camera Standard, cea din centru cu Adobe și ultima este procesată în Capture NX.

Alt detaliu:



În momentul de față LR nu mai pare o opțiune atât de bună, mulți sunt convinși că așa este  și poate au dreptate. Capture NX prezintă particularitatea că aplică toate setările făcute în aparat. LR nu face asta și noi trebuie la fiecare fișier să stabilim, după preferințe, cât să fie claritatea, contrastul, luminozitatea etc. Va fi vreodată exact ca imaginea procesată cu NX? Probabil nu.

Nu am susținut vreodată că LR oferă maxim de calitate pentru fișierele NEF. Prefer însă în general LR pentru rapiditate, ergonomie, facilități.

Pe lângă acest profil, pot alege ca fiecărui fișier RAW să-i fie aplicate automat și alte setări din Develop, dar oarecum dispare scopul programului. Partea bună este că ele pot fi modificate ulterior fără nici o problemă. 

După ce am ales profilul și eventual alte modificări pe care le studiem în prezentările următoare, setez să fie aplicate în mod automat. În LR4 ele vor fi automat legate de camera cu care a fost realizat fișierul. Astfel pot exista profile diferite pentru camere diferite. 



Dacă nu doriți ca un profil (sau alte modificări, profilul poate fi oricare) să fie asociat cu aparatul, atunci puteți debifa această opțiune.



În prim aprezentarea spuneam că dacă nu cunoști exact cum a fost obținută o imagine, nu poți trage concluzii legate de aparat sau obiectiv. Foarte mulți sunt tentați să spună că aparatura lor are probleme dacă obțin imagini mult diferite de ce văd la alții, chiar în condițiile în care s-a folosit numai aparatul. Poate cea mai interesantă comparație este între Jpeg-ul din NEF și cel rezultat după procesare (prin "procesare" trebuie înțeles deschis NEF-ul în Capture NX2 și salvat ca Jpeg).



Până să înceapă vreo isterie legată de clarul cel mai clar, să mai facem un test.
Care credeți că este imaginea obținută din NEF cu softul Nikon?



Așa este, a doua. Pentru o clipă am simțim o ușoară ezitare din partea voastră. 

Depinde de voi în ce măsură puteți controla imaginile. Eu vă prezint opțiunile, fiecare alege ce consideră că i se potrivește mai bine. Unii spun că nu contează calitatea unei imagini, ci mesajul. Corect. Ce mai conteaza dacă toți oamenii din fotografie au hepaptită. Alții sunt atât de concentrați să iasă cât mai clar subiectul încât nu observă restul detaliilor care compun, pardon, descompun cadrul. Nici o extremă nu este bună, nici o soluție nu este universală. Încerc să vă prezint cât mai multe idei, aspecte, pentru a putea voi să alegeți cât mai bine.

Aparatul nu are o capacitate venită de undeva din neant de a reda realitatea corect. Tot ce captează el se bazează pe o serie de setări predefinite pe care le putem controla, fie în aparat, fie ulterior. Dacă refuzi să faci asta e ca și cum ai accepta că totul până acum ți-a fost predestinat.

Nu există conceptul de imagine neprocesată. Undeva are loc o procesare, altfel nu se poate. Poziția mea este să scoți din aparat ceva cât mai aproape de ce dorești sau poate chiar ce dorești (și asta presupune să utilizezi întreg arsenalul disponibil acolo) și/sau să editezi acel rezultat, dacă se impune, pentru a se potrivi mai bine cu realitatea sau propriile viziuni.

Știu că unora le place să li se spună exact ce să facă pas cu pas pentru rezultatul perfect. Din păcate nu există un panaceu al fotografiei. Eu vă dau structura, dar este ca la ADN. 2% modificat undeva și în loc de om apare o maimuță în fotografie.
Trebuie puțină flexibilitate în abordare și evident experiență, care vine în urma unor încercări, mai mult sau mai puțin reușite, însă trebuie să vă aparțină.

Cam atât acum, urmează să aducem imaginile în LR și să descoperim mai bine programul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...