ACTUALIZARI

Playlist martie 2012



vineri, 24 februarie 2012

Elemente de editare (7) - Lightroom 4 - editare portret și peisaj

Prima imaginea cu care lucrăm este:


Am un portret în formatul "peisaj" (landscape). Cred că se potrivește mai bine o abordare verticală. Vreau să fac crop, dar am o problemă.


Ca să nu modific proporțiile, pur și simplu rotesc selecția apăsând tasta X. Mai departe procesul este cunoscut.

Se pot observa anumite "defecte" pe fața modelului.


Apare acum dilema dacă să le eliminăm sau nu. Sunt 3 aspecte la care trebuie să ne gândim.

Primul dacă vrem să păstrăm pentru eternitate fix acest moment așa cum a fost el.

Al doilea dacă de fapt ne interesează o reprezentare a persoanei în general, care nu are mereu aceste "defecte" și atunci nu are nici un sens să fie în imagine. Nu eliminăm un semn permanent.

Al treilea lucru asupra căruia trebuie să zăbovim puțin este modul în care judecăm o imagine comparativ cu modul în care interacționăm cu persoana respectivă. În fața unei imagini avem tendința de a căuta fiecare mic neajuns și de a ne raporta mai ales la el.

De asemenea este indicat să țineți cont de părerea modelului sau a celor care vor imaginea.

În LR am la dispoziție un instrument gândit special pentru a elimina aceste probleme. Aria lui de aplicabilitate se extinde dincolo de editarea unui portret în mod evident.

Spot Removal:


Size controlează dimensiunea. Opacity controlează transparența. Se prezintă sub două forme, Clone și Heal.


Clone va copia identic o zonă. Heal va încerca să integreze zona copiată pentru a se potrivi noului amplasament.

Pensula se folosește foarte simplu. După activare dați click peste punctul care trebuie eliminat. Automat programul va încerca să găsească o zonă care se potrivește cel mai bine în locul acelui punct. Uneori găsește, alteori nu, dar locul ales poate fi modificat prin tragerea lui cu mouse-ul.
Dacă vreau să eliminim un nou punct, este suficient să dau click pe el. Apare o nouă zonă selectată. Aceste zone se pot modifica ulterior, după preferințe sau pot fi șterse prin selectare și Delete. 

După câteva secunde am ajuns la acest rezultat.


Când vreau să accesez sau să ies rapid, tasta Q.

Alături de Spot Removal este Red Eye Correction. Practic cu ajutorul vostru identifică ochiul și va desatura zona cu probleme. Vă voi arăta că există și altă soluție.


Acum să ne îndreptăm atenția asupra tenului. Un model în general are tenul perfect. Deși nu este exclus să fie așa și în realitate, este greu de menținut absolut permanent. Și atunci el este corectat prin machiaj sau editare (uneori ambele) ori diverse trucuri ale fotografilor.

În LR avem la dispoziție în primul rând Soften Skin, care nu este altceva decât o reducere la maxim a clarității.


Atenție să nu fie afectate foarte mult trăsăturile.


Pare în regulă. Nu sunt mulțumit de omogenitatea tenului, dar ar fi prea greu de corectat (mare consumator de timp mai bine spus) și ce este greu de corectat merită abordat numai în situații cu totul speciale.
Pot reajusta când doresc, nu este nici o problemă. 


Mai departe vreau să schimb culoarea ochilor. Voi desatura culoarea actuală și voi aplica alta, dintr-un singur pas.


Pot accentua machiajul din jurul ochilor.


Am schimbat WB și pentru păr, fiind acum cu nuanțe mai calde.


Dacă folosesc Iris Enhance, reapare vechea culoare a ochilor pentru că modifică saturația.

Atenție la acest aspect.

Am desaturat puțin și fundalul pentru că era acel galben deranjant.


Mai modific câte ceva rapid. Așa se întâmplă când vrei să scoți tot numai din editare, rezultatele sunt imprevizibile.


Și probabil cam atât pentru acest portret. 


Evident că nu are nimeni ochii așa de verzi spre albastru, i-am făcut mai mult din plăcere. Este un exercițiu. Altfel abordam problema cam așa.


Ce am făcut până acum este destul de simplu pentru că nu am avut o textură pe care să o păstrez. Despre asta poate vă povestesc în viitor. Lucrăm cu alte programe.

Să vedem mai departe ce efecte putem aplica unui peisaj. Imaginea folosită este:


În primul rând să utilizăm de știm deja și să urmărim rezultatele.
Aveam un preset pentru Tone Curve salvat. 


Este o schimbare. Dar dacă vreau mai mult? Am dus la maxim culorile cerului.


Nu-i prea grozav. În plus se observă rapid calitatea imaginii, care este foarte slabă.

Să vedem dacă Graduated filter este mai bun.


Trageți de sus în jos. Shift vă ajută să stabilizați filtrul. Opțiunile din dreapta nu se văd pentru că este derulat meniul prea jos.


Cum acționează filtrul? 

În această imagine am mai multă culoare și se observă mai bine. Atenție la cum se împarte în cadru. Este tras de sus în jos. Până la prima linie efectul este 100%. Apoi scade și la a doua linie ajunge undeva la 20%. Spre cea de-a treia linie deja nu se mai observă nici o modificare. Prima linie pornește din punctul în care începem să "desenăm" gradientul.


Gradientul poate fi mutat ulterior prin tragerea punctului de control.


Revin la imaginea inițială. Adaug un al doilea filtru în direcție inversă, de jos în sus.
Cu cât este mai mare, cu atât se va integra mai bine în imagine - valabil pentru orice filtru de acest tip.


Filtrul se închide la fel cum a fost deschis sau cu tasta M. Și acum pot încerca o parte dintre ajustările de la început.

Exposure +0.20;
Contrast +24;
Vibrance +15;


Reduc puțin saturația pe albastru și temperatura de culoare la -10 pentru întreg cadrul, iar pentru nisip folosesc pensula cu Temp +25.

Comparația de final. 


Să fac și mai mult decât o simplă editare. Deja există toate informațiile necesare pentru a putea realiza și voi ceva similar.


Le-am combinat pentru că sunt 2 forme de fotografie des întâlnită și adesea pun probleme. La prima nu există mereu lumina potrivită sau machiajul necesar etc. La al doilea poate nu avem un filtru gradual pentru obiectiv sau din diverse motive am ratat cadrul. LR în general se adresează problemelor obișnuite.

Unii cred că editarea este abordarea facilă. Nu e chiar așa. Nu poți trage cadre la întâmplare în ideea că vezi ce scoți din ele prin editare. Sau de fapt poți, dar este o metodă greșită din punctul meu de vedere.

Ce se poate face este să preîntâmpinăm editarea. Asta presupune ca pentru anumite cadre, deși la momentul realizării lor ele să nu fie prea reușite, să avem în vedere ce modificări pot fi făcute pentru a ajunge la rezultatul dorit.

De ce ar fi nevoie de o astfel de abordare? 

Să luăm un caz simplu cu două planuri - cer și pământ. Foarte posibil să nu le putem expune corect pe ambele. Dacă am cerut bine expus, al doilea plan poate fi mult subexpus și o eventuală recuperare a lui ar duce la o scădere a calității. Dacă îl expun corect, cerul ar putea avea zone supraexpuse greu de recuperat sau irecuperabile.

Problema poate fi rezolvată prin diverse soluții. 

În primul rând mă pot baza pe capacitatea aparatului de a lucra în aceste condiții. Și mai toate firmele au implementate soluții prin care se expune de obicei corect zona mai luminoasă (în cazul meu cerul) și se încearcă o recuperare a detaliilor din celelalte zone. Uneori funcționează bine, alteori mai puțin spre deloc.

O a doua soluție ar fi un filtru gradual montat în fața obiectivului. Există filtre simple pe care nu le pot controla (sunt limitat la o compoziție oarecum 50-50), dar și filtre ce pot fi mutate în fața obiectivului cum am făcut eu mai sus și putem controla cât din imagine să fie afectată, pot fi chiar rotite la nevoie. Cu un astfel de filtru dacă stăpânim bine setările aparatului putem obține un cadru care să nu necesite nici cea mai mică ajustare. Cei care iau fotografia în serios, s-ar putea să dețină asemenea filtre - desigur apar și alți factori la mijloc, de cele mai multe ori de ordin financiar. 

A treia abordare este să realizăm un cadru cu gândul la corectarea lui ulterioară. Și atunci încercăm să găsim o soluție de mijloc astfel încât să avem cu ce lucra. Să nu ne chinuim ore cu recuperarea planurilor. Și în acest context, este metoda ceva mai facilă și deschisă tuturor celor capabili să-și imagineze cadrul și în forma lui finală.

Un alt exemplu. 

Vreți să faceți 2-3 poze unei persoane. E soare, lumină multă, n-ar trebui să fie probleme și cu atât mai puțin vă gândiți că sunt necesare surse de lumină suplimentară. În funcție de poziționarea subiectului pot apărea umbre cel puțin deranjante, uneori care să distrugă ireversibil imaginea. Atunci nu vă puteți baza pe editare în ideea de 2-3 "pensule" pe ici, pe colo și gata arată perfect. Trebuie să acționați înainte de a realiza cadrul. 

Îmi place foarte mult această imagine.
Probabil ar fi fost mai ușor să "vopsească" niște lumină în Lighroom, nu? Și totuși ...


O soluție de urgență și alternativă la blendă este celebrul parasolar de mașină. Repet, de urgență, dar mai bine așa decât nimic.


Sunt și alte exemple de acest gen. Nu vă bazati pe editare. Este o plasă de salvare nesigură. Editarea este un instrument de completare, nu unul de înlocuire.

Am ajuns la prezentarea numărul 5. Încă 5 și ați scăpat de LR definitiv.

Urmează o foarte scurtă expunere despre aberațiile cromatice și alte corecții, doar pentru exemplificare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...